Followers

Monday, September 6, 2010

Ukhwah itu indah....

Setiap kali ada pertemuan pasti ada akhirnya
setiap kali ada awal pasti ada hujungnya
begitu jua..
setiap kali ada hari pasti ada yang menanti
setiap kali ada minggu pasti ada yang menunggu
setiap kali ada bulan pasti ada yang akan berdepan
setiap kali ada tahun pasti ada yang berpohon
Yang pasti..
Itu adalah janji ALLAH yang tidak siapa ketahui isinya...

apabila orang lain tersilap, kita marah meluap2
apabila orang lain tersalah marah kita bagai bara disimbah
apabila orang lain tersadung marah kita mula bersabung
apabila orang lain tersungkur marah kita tiada terukur
semuanya kerana marah..
tapi ingatlah dalam surah yusuf ayat 53 yang bermaksud
"sesungguhnya nafsu amarah itu sangat mengajak kepada kejahatan..."

Kawan, sahabat dan teman..
semuanya satu ukhwah...
indahnya jika ukhwah yang terbina kerana ALLAH...
Tapi dalam bersahabat pelbagai ujian melanda..
kadang2 selisih faham..kadang2 terasa hati..kadang2 marah..
namun semua itu sebenarnya asam garam dalam sebuah perhubungan...
tipu kalau aku katakan aku tak pernaah terasa hati..marah or selisih faham dalam persahabatan aku
tipu jugak kalau ana ckp kwn2 aku tak pernah terasa hati dengan aku..
begitulah fitrah kehidupan sebagai manusia yang serba kekurangan..
disebabkan ini buat aku terfikir
mengapa islam menyuruh kita berbaik sangka dan melarang berdendam..
ermm..sekarang aku baru faham...

ukwah itu sebenarnya sngt indah jika kita sentiasa berbaik sangka..
aku rasa aku mahu dan perlu berubah..
dan apa yg aku mahu lakukan dulu
adalah 'berbaik sangka'...
mgkin dgn berbaik sangka aku dpt didik diri aku sendiri..

Ermm...
ukhwah tu sngt indah...
aku ingin menyatakan hasrat aku pada sahabat aku
tentang apa yang aku nk dia dan aku lakukan dalam persahabatan kami..
namun entah bila aku dapat nyatakan aku sndri xpasti..
harap dia dpt menerima pandangan aku dan dpt praktikan dlm pershbtn kami..
aku rasa mgkin dia dpt bantu aku....
insyaALLAH...

akhirulkalam..
uhkwah itu indah jika semuanya kerana ALLAH...
wallahua'lam

No comments:

Post a Comment