Followers

Wednesday, April 20, 2011

Penyelidikan ku berakhir..Finish Already..

Reserach ku mengenai pengurusan pelawat di Taman Laut Pulau Kapas sudah berakhir..
setelah hampir setahun aku bertungkus lumus menyelidik
bermula dari sistem pengangkutan hinggalah ke kepelabagaian bio marin..
satu persatu ku selidiki..ku study..
dari satu pejabat ke satu pejabat aku jelajahi..dari satu lab ke satu lab..
dari Terengganu ke Kuantan dan seterusnya ke Putrajaya demi mendapatkan
data dan sampel2 tertentu...
huh!!!! sungguh penat...

Perasaan???
Masa awal2 buat 2 rileks sj..
maklumlah baru proposal..
tapi nk di jadika cerita berapa kali lecturer aku reject and komplen
walaupun kat Jabatan aku dialah lec yang paling x cerewet tapi susah jugak ni
yerlah..kita nk kan hasil yang terbaik
walaupun sebelum ni Lecturer aku banyak mendedahkan kami dgn dunia research tp kali ni lain ckit..
taw x sebab ape??
sebab ini menentukan soal hidup mati seorang graduan Geography Department Universiti Malaya...
huh!!! gilerrr kot kalau x buat...!!!
dalam tempoh pertengahan nk buat tesis
when my lecterur said "pliz submit chapter 3 and 4"
Perkhhh..sentap..
dengan analisis x buat lagi..data x key in lagi...soal selidik pun blm berkira...
aku pun decide nk bertapa di Perpustakaan Peringatan Za'ba aka PPZ...
berhari2 jugak aku bertapa...pergi kul 8.30 am blik 4.30pm..
xmakan x minum...
kacau bilau hidup aku..
dengan xment yang berlambak menuntut untuk di submit time 2...
sampai satu tahap aku rasa cm x reti nk manage time aku...
ada jugak sesekali air mata keluar..hehehhe
bukan manja tapi x tahan...stress..tekanan giler2...

Lps dah setel chapter 3..
ada lg 2 chapter..
tp aku gelabah dh coz bnyk muhasabah diri
and mintak pertolongan dari Yang Maha Esa..
Alhamdulilah..segalanya berjalan lancar...satu demi satu bab dapat aku selesaikan
lepas 2 hantar untuk di semak..

Setel chapter 5..aku dpt menarik nafas lega...
walaupun pada awlnya hampir berputus asa
aku siapkan chapter 6 and 7 secara perlahan2...
then aku selang selikan dengan buat xment...
akhirnya siap jugak..
dh hntr full draft...then blik edit2 ckit then siap..
sebelum balik aku jilid di UPM...
aku wat 3 copy..
1 utk Jabatan..1 utk Lec and 1 untuk simpanan peribadi...
Kenangan lar katakan...

Pe pun aku sangat2 berterima kasih kepada yang banyak membantu...
terutama ma n ayah aku...
xlupa juga teman n kekwn serta rumate2 aku..
walaupun di luar bidang diorang namun masih tetap jua membantu..
terima kasih dan semuanya ku garabkan pada lembaran penghargaan...
terima kasih untuk semua...
budi dan jasa baik kalian x dapat aku lupakan....
penghargaan juga pada beberapa jenis software iaitu SPSS, GIS,,google earth n so on..
walaupun pada awlnya menyusahkan idop aku tp bnyk gak bantu..heehhehe




p/s:Geography is important, because it opens our eyes; a landscape is no longer a static feature, but a complex battleground of physical and human interactions. Local is no longer local, but a collision point for the interaction of many 'locals' drawn from a global stage. With technology increasingly drawing the world closer together, it is important that the role of Geography in helping the public in understanding this complex and unpredictable world is championed!

No comments:

Post a Comment