Followers

Monday, August 19, 2013

What U give U get Back!!!!


Sobahulkhair...

Dah lama rasanya saya tak update blog ini..
Patutlah dah bersawang...

Today..my story is all about my life..
Why What u give u get back???
Ermm..bcoz of my life history..

Ok... dah2 kecek omputey...hihiih
 Sebelum saya mengorak langkah untuk berhijrah
saya merupakan seorang yang suka pendam perasaan.
dan setiap kelukaan yang saya terima dari orang-orang terdekat
pasti saya akan balas balik..
Saya selalu pegang kata-kata 'What u give u get back'
Saya akan cuba sedaya upaya untuk buat orang yang sakitkan hati saya tue
rasa apa yang saya rasa even saya terpaksa ambil masa yang lama
(Jangn tiru sikap ini..tak elok untuk kesihatan)

Now, saya mula sedar..
Sejak saya belajar agama dan saya pergi ke usrah-usrah
saya berkawan dengan orang2 yang soleh dan solehah ini
saya baru sedar akan hakikat sebenar from that sentence

What u give u get back memang wujud..
but it doesn't mean kita yang akan beri apa yang orang bagi pada kita..
Dulu saya lupa bahawa manusia ini tak berhak menghukum
Tapi hari ini saya pegang prinsip What U give U get back dalam konteks berbeza..
Bila kita buat baik, In sha Allah kebaikan akan datang kepada kita dan begitulah sebaliknya..

Rasulullah saw bersabda

'Hendaklah kamu takut akan Allah dan janganlah kamu menghina satu-satu kebajikan walaupun kamu menolong penuhkan kedalam baldi pengangkat air dan juga engkau hadapkan kepada seseorang dalam masa perjumpaan dengan manis muka, dan jauhkan sama sekali daripada melabuhkan kain sehingga terkebawah dari mata kaki kerana yang demikian itu jumlah daripada takbur dan lagi tidak diredhai Allah dan jika memakai atau sumpah oleh seseorang akan kamu serta dipermalunya dengan perkara2 yang bukan2 pada kamu hendaklah engkau sabar, jangan engkau permalu akan dia hatta dengan perkara yang lain tak bukan dari sisinya, nanti kepadanya jua kembali beban itu, pada kamu tidak lain melainkan pahala dan jangan kamu maki sumpah akan seseorang (Riwayat Ath-Thayalisi, daripada Jabir bin Sulaiman)

Daripada Hadith ini saya menyedari bahawa Allah jualah tempat kembali segala hal...
Manusia itu tidak layak dan tidak berhak menghukum. Pulangkan segalanya pada Allah..
Biar Allah yang menilai dan menghukum segalanya kerana Allah itu maha adil..

Alhamdulilah,
Saya kini dapat rasanya ketenangan hidup..
Tiada lagi nak balas dendam kat orang..
Kalau sakit hati sangat i raise my hand and make du'a
Saya percaya Allah akan balas semuanya kerana tiada satu pun didunia ini yang akan terlepas dari hukum Tuhan
So, let it be....

Seriously!!!
Hati saya teramat tenang meski mata menangis saat berdoa..
Lepas mengadu merayu pada Allah
hilang sudah segala kedukaan...
Kepala otak pun tak berserabut
Hidup pun ceria..
Hari2 yang ditempuh penuh penghargaan

Saya rasa bersyukur
atas nikmat dan kasih sayang Allah..
Diberinya saya segala mcm ujian
rupanya DIA nak saya kembali cari jalan yang diredhaiNYA..

Alhamdulilah...Alhamdulilah..Alhamdulilah...

So, T.O.D.A.Y
saya pilih untuk hidup berkasih sayang
Tidak membenci..tidak berdendam..dan selalu memaafkan
Peduli orang kata.. sebab hidup bukan untuk buat orang suka..
Tapi hidup untuk berjuang dijalan Allah..

Rasulullah saw bersabda:

Bila datang engkau ke tempat tidur, hendaklah engkau berwudhuk sebagai wudhu sembahyang,kemudia berbaring diatas lambung engkau yang sebelah kanan, kemudian baca lah doa berikut:

Maksud doa: Ya Tuhanku aku serah akan diriku kepadaMU, begitu juga perkara atau pekerjaanku dan aku naungkan belakangku kebawah naungan rahmatMU, semata-mata gemar dan suka kepada keredhaanMU dan tiadalah tempat bernaung atau tempat berserah melainkan kepadaMU Ya Tuhanku.. Percaya aku dengan Al-Quran yang ENGKAU turunkan dari langit dan beriman aku dengan Nabi yang ENGKAU bangkitkan menjadi Rasul (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)



Sekian, salam kasih sayang dari Qaeh Al-waleed




No comments:

Post a Comment