Followers

Wednesday, August 3, 2011

Fadilat Solat Sunat Dhuha...

Saya tidaklah tahu mana pun..Tapi fadilat2 ini saya petik dan ambil dari beberapa laman web dan blog sahabat2.. Marilah kita renungkan bersama

1.riwayat Abu Hurairah katanya:-
Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” ( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

2. Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah,dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .”( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

3.Dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya :
“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”
Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

4.Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

 Jadi rasanya semuan sudah mengerti akan fadilat dan kelebihan solat sunat dhuha ini...Marilah kita sama2 mengamalkannya...

p/s : Pada cahaya dhuha itu kita akan temui sebuah kekuatan..

No comments:

Post a Comment